© Federatie der Belgische Restos du Cœur V.Z.W.
Een charter met 5 hoofdlijnen

De actie

Het ‘Resto du Cœur’ biedt een gastvrije en vriendelijke omgeving waar beantwoord kan worden aan de voedselbehoeften van personen die behoeftig zijn of in grote armoede leven. Het spant zich eveneens in om tegemoet te komen aan alle sociale problemen en om de gepaste hulp te bieden.
De actie die wordt gevoerd is zoveel mogelijk preventief: ze richt zich op het vermijden van een verergering van de toestand waarin de personen die een beroep op haar doen, verkeren. Ze probeert zowel iets te veranderen aan de sociale context die de armoede teweegbrengt, als hulp te bieden aan de slachtoffers ervan.

De deontologie

De leden respecteren de deontologische code die van kracht is in het
Belgisch verenigingsleven. Ze verbiedt het gebruik van de armoede voor politieke doeleinden of voor het verkrijgen van geld.

De kwaliteit van de dienst

Het ‘Resto du Cœur’ biedt een ontmoetingsplaats voor vrije tijd en vrije meningsuiting voor mensen van elke filosofische of religieuze strekking en staat open voor elke samenwerking die past binnen het project. Het werkt als een onderneming waar de human resources, de financiën, het eigendom en het management worden beheerd binnen de respectering van de geldende reglementen en wetten.
De dienst die wordt verstrekt, is van goede kwaliteit. Hij beantwoordt aan de tegenprestatie die een klant mag verwachten.
De kwaliteit van de maaltijden en van de verdeelde voedingsmiddelen is een voortdurende zorg voor de verantwoordelijken van de instelling. Ze beantwoordt aan de hygiënenormen die gelden in de horecasector. De maaltijden zijn eveneens gebaseerd op een goed evenwicht tussen proteïnen, vetstoffen, koolhydraten, vezels, minerale zouten, vitaminen en melkproducten.

Het wederzijdse karakter van de relatie

Het ‘Resto du Cœur’ is een vereniging, een rechtspersoon. Het is een vereniging zonder winstoogmerk. Het biedt een geheel aan diensten aan in het kader van de strijd tegen de uitsluiting. Het wederzijdse karakter van deze vorm van hulpverlening wordt geconcretiseerd door de contractuele relaties waarin de rechten en plichten van de partijen worden erkend. Ze trachten zich te onderscheiden van liefdadigheidsinstellingen waar de relatie ‘helpenden – geholpenen’ overheerst. Een maaltijd wordt verschaft aan eender wie ernaar vraagt, volgens de openingsuren en de voorwaarden die van toepassing zijn voor alle gebruikers. In de mate van het mogelijke wordt deze maaltijd vergoed. De gebruiker moet niet ‘dank u’ zeggen. Zijn financiële bijdrage en het deelnemen aan bepaalde collectieve taken wordt beschouwd als een deelname aan de solidariteitsactie van de ‘Restos du Cœur’.

De integriteit en de autonomie van de gebruiker zijn het uiteindelijke doel van de actie

Het ‘Resto du Cœur’ biedt, liefst heel het jaar door, een gastvrije tafel aan haar gasten, zonder beperkingen door afkomst, en zonder onderscheid tussen geslacht, leeftijd, cultuur of ras. De filosofische, politieke en religieuze meningen en overtuigingen van alle gebruikers worden absoluut gerespecteerd. De gebruiker blijft een volwaardige burger, in een proces dat leidt tot het verwerven of terugwinnen van zijn autonomie. De klant wordt gerespecteerd als volwaardige partner waarvan de vaardigheden en mogelijkheden worden erkend. Aan de specifieke behoeften van de klanten in verband met gezondheid, leeftijd en cultuur wordt in de mate van het mogelijke voldaan. De sociale bemiddeling wordt gevoerd samen met de gebruiker. Deze neemt zijn deel van het werk voor zich. De wil van de betrokkene zelf om zijn sociale ontwikkeling in eigen handen te nemen is een essentieel element voor het slagen van het integratieproces. Elke vorm van in diskrediet brengen of stigmatiseren van de gebruiker die zou leiden tot een nog grotere marginalisatie is verboden.